Thursday, October 13, 2011

Pengalaman memakai contact lens ( part 1 )

assalamualaikum



malam nie tiba tiba seperti diseru buat entri pasal nie . act , teringat pasal budak yang mata dye buta pasal lens nie . takut kan . aku yang dah lama pakai lens nie pon baru tau yang kita tak bole pakai lens time masak contohnya . sebab haba panas tu bole mencairkan lens yang kita pakai tu . sebab lens diperbuat daripada plastik , so bila kena panas dye bole cair . oke , kat sini aku just nak share pendapat serta pengalaman aku pakai lens . sharing is caring kan ?



aku start pakai lens time aku form 1 sampai laa sekarang . so dah berapa tahun ah ? jap aku kira . oke , dah hampir 6 tahun laa aku guna lens nie . dulu mama yang pakai dulu sebab dye pon rabun . lepas tu aku pulak ikut jejak langkah dye . *like mother like daughter . masa mula mula dulu aku pakai yang tak ada colour punya . yelah , sekolah lagi kan . lepas tu terpengaruh dengan kawan aku yang pakai colour kelabu time tu . then aku terus pakai colour coklat . sebab colour nie tak nampak sangat . masa tu , kira aku orang kedua laa yang pakai lens kat sekolah *unsur bangga disitu ye .




then aku naik form 3 kalau tak silap . pada masa nie , contact lens berwarna sangat digilai oleh budak sekolah aku . aku tengok ramai gler ah yang pakai lens . macam macam colour . ada colour biru , kelabu , hijau pon ada kau . maju tak budak sekolah aku ? haha . aku pon tak sure laa macam mana cikgu sekolah aku bole tak perasan . nie mesti budak budak nie pandai cover line . ye dok ? kalau tak pandai cover aku rasa dah lama dah cikgu disiplin buat announcement time perhimpunan .



aku jugak pernah terkantoi dengan cikgu disiplin . masa tu aku form 2 . aku pakai lens colour kelabu . padahal tu mama yang punya . bukan aku sengaja nak pakai . act , mama tertukar lens dengan aku . nak dijadikan cerita , kteorang memang letak lens kat tempat yang sama . sebelah sebelah je . time tu aku sekolah petang . tengah siap siap nak pergi sekolah tu , aku cari lens aku tak ada . yang ada lens mama . aku rasa memang mama laa yang pakai . yelah , kat rumah nie aku ngan mama je yang pakai lens . yang laen semua mata cerah cerah . bole zoom 3 kilometer laa wa cakap lu . then , nak tak nak aku pakai je laa lens mama tu . sampai sekolah cikgu tu tanya aku .



cikgu disiplin : nie kenapa pakai lens berwarna nie ? ( muka macam singa betina yang sedang lapar )

budak teraniaya : saya tertukar lens dengan mak saya . ( muka mintak simpati )

cikgu disiplin : awak tau kan kat sekolah nie tak bole pakai lens ? ( lagi dasyat , macam nak makan aku dah )

budak teraniaya : tau .

cikgu disiplin : bagi nama dan kelas awak .

budak teraniaya : eka , kelas 2K .

cikgu disiplin : berlalu begitu saje .




macam tu laa cerita nya . aku bagi nama glam je . kelas tu aku tipu , hikhik . sebab kat kelas 2K tu ada nama ika jugak . padahal aku kelas lain . ishh , nakalnya aku dulu . zaman jahiliah bak kata driver aku . tapi aku rasa cikgu tu tak cari kot . saja nak kasi ketaq lutul je . tapi siryes , cikgu tu memang garang tahap tenok ahh . budak budak nakal kalau jumpa dye mesti lari punya laa . bukan budak je , segala binatang pon akan menyorok . kucing yang tengah berak pon freeze kejap . sebab sekali sound , mak aii memang pedas plus semua orang akan tengok kau je . sebab suara dye kuat . nampak tak betapa garangnya dye . ( astaghfirullah hal azim )




nie pulak al kisah kawan aku pulak yang kantoi . dye pakai warna kelabu . dah laa kiteorang duduk tepi tingkap , cahaya dah sah sah laa terang benderang . memang terang lagi bersuluh laa colour lens dye . lepas tu ada 2 orang cikgu praktikal lalu , then kawan aku nie pi tegur cikgu tu kot kalau tak silap . lepas cikgu tu terus perasan mata dye , then terus bermarathon masok ke kelas aku . dye bagitau guru kelas kiteorang . dan kawan aku kena laa panggil . then cikgu tu tanya , kenapa pakai lens colour , lepas tu dye bole jawab " eka pakai colour coklat bole " ehhh , sebut nama aku pulak ? time tu aku rasa macam nak cungkil je lubang idong kau . tapi nasib baik cikgu aku nie tak pernah perasan yang aku pakai lens . terus dye cakap , mana ada eka pakai lens . time tu aku dah cuak gler . kang dye panggil aku tak pasal pasal je . tapi yang bestnya ramai kawan aku yang back up . dye cakap relax je eka . sebab dorang tau aku dah pakai lens lama . hee , thanks kawan kawan :)



p/s : tunggu part 2 . penat laa nak taip panjang panjang .

No comments:

Post a Comment

Awak Awak ,
dah baca tu apa kata comment sikit ,
sikit je :)