Tuesday, February 28, 2012

kesian pulak kat orang tu .



assalamualaikum


malam semalam lepas siap gubah hantaran ,
aku , kakak dengan mama pergi makan kat luar .
kedai mamak je pun .
sebab dah lapar sangat sampai pening pening .
semua busy so memang tak masak laa .
jadi makan kat luar je senang .


semalam masa tunggu order sampai ,
kakak cakap dengan aku ,
pekerja kedai nie tak ambik order orang tu ke ?
aku pun cakap tak tau laa .
orang tu orang afrika kot ,
entah laa tak sure .


aku tengok lama je dia duduk dekat meja makan ,
tapi tak ada orang ambik order ,
padahal masa tu tak ramai customer pun .
bila makanan kitaorang dah sampai ,
apa lagi bedal laa , memang lapar giler .
makan sambil sembang tu ,
aku pandang balik orang afrika tu .
ohh , dia dah dapat makanan ,
tapi korang tau tak , dia order nasi .
tapi aku tengok dia makan dalam pinggan besi .
macam yang kedai mamak buat letak roti canai tu .


aku banyak kali jugak usha dia .
macam kesian je tengok dia .
hari sebelumnya tu ,
aku ada makan kat kedai yang sama jugak .
tengah orang tu ambik order kitaorang ,
tiba tiba ada orang afrika jugak kot (kulit hitam)
datang kat kitaorang dan bising bising .


dia bising dekat orang ambik order tu laa .
sebab dia tengah ambik order kitaorang ,
so kitaorang pun terdengar sekali .
tapi akak order tu buat tak tau je .
masa dia bising bising tu encik eym pandang laa dia .
lepas tu dia tanya faham english tak ?
encik pun cakap faham .
lepas tu dia mengadu laa kat kitaorang .
dia kata setiap kali dia datang kedai tu ,
pekerja kedai tu tak layan dia dengan baik .
tak ambik order kot ,
aku tak dengar sangat sebab dia cakap laju .
kita orang senyum je .
lepas tu dia pergi macam tu je .


lepas tu dengan kejadian semalam ,
aku terfikir jugak ,
kenapa dorang macam tak nak layan orang afrika kat sini .
sebab kesian tengok dorang nie .
datang nak makan , tak tak dilayan .
mungkin sebab sebelum nie ada budak somalia makan kat kedai tu ,
lepas dorang makan , dorang tak bayar .
lari macam tu je .
aku pernah nampak laa .
mungkin sebab dorang dah serik kot .



p/s : cuma nak kongsi cerita :)

No comments:

Post a Comment

Awak Awak ,
dah baca tu apa kata comment sikit ,
sikit je :)